Szükség van üzleti tervre?

Szükség van üzleti tervre? [Frissítve]

A minap a Biznisz Boyz Instagram oldalán tették fel a srácok azt a kérdést, hogy kinek mi a legnagyobb kihívása a vállalkozásában. Megmondom őszintén, hogy engem a legjobban az üzleti terv-es válasz döbbentett meg… Frissítés a cikk végén!

Kell e üzleti terv?

A tankönyvi példák minden hol az üzleti tervvel jönnek, holott ez a mai világban már nem feltétlenül úgy működik, hogy üzleti terv nélkül halott vagy a piacon! Sőt ha pénzügyileg nézem, akkor üzleti terv helyett valójában cash flow-ra van leginkább szükséged, ha vannak már kiadásaid….

Mi az az üzleti terv?

A Wikipédiás cikk szerint az üzleti terv meghatározása a következő:

“Az üzleti terv egy üzleti vállalkozás útját jelöli ki az előkészületektől a kijelölt célokig. Gyakorlatilag egy középtávú akcióterv, ami általában három vagy öt évre jelöli ki a taktikai és stratégiai lépéseket, és azok időzítését.
Nincs általános konszenzus a formájáról és tartalmáról, de vannak olyan elemek, amiket mindenképpen célszerű tartalmaznia. Van néhány előfeltétel, amelynek teljesülnie kell ahhoz, hogy üzleti tervet készíthessünk. Ilyen például, hogy a megvalósítandó üzleti ötletünk mellé szükséges.”

Láthatod, hogy még a Wikipédia is középtávról beszél! Rövidtávon nem erre van szükséged!

A nagyok sem így kezdték! Higgy nekik!

Nem is tudok hirtelen olyan tech céget mondani (az elmúlt évek felhozatalából) ami nem félkész (lebutított) termékkel kezdte. Szerinted Elon Musk meg tudta volna becsülni előre, hogy hány SpaceX rakéta fog felrobbanni a kilövési kísérletek közben? Nem. A hagyományos üzleti terv ebben az esetben egyáltalán nem működött volna. Működött viszont a cash flow, így pontosan tudta, hogy még egy teszt kilövésre van pénzük, utána bezár a bazár. A kilövés pedig sikerült…

Lean Startup

Mándó Milán sem véletlenül szajkózza a Minner-en, hogy “Butítsd le a vállalkozás ötleted“! Valójában induláskor a Lean Startup metódusra van szükséged! Határozd meg a termékednek azt a minimum szintjét, amikor már működő képes. Ez lesz az MVP-d (azaz Minimum Viable Product, magyarul Minimum Működőképest Termék), ezt már most is piacra dobhatod és megmutathatod a leendő vevőinek! Ne akarj minden általad elképzelt funkciót egyszerre beépíteni a rendszerbe!

Folyamatos fejlődés

“Építs, Mérj, Tanulj” azaz az Eric Ries által lefektetett Lean Startup metodika alap mondata. Ha stabilak az alapok, akkor bátran kísérletezhetsz új pluszszolgáltatásokkal, csak egy dolog a fontos! Minden ilyen fejlesztést tekints külön Startup projektnek. Ha nem sikerül (nem hozza a vált visszajelzéseket) ne keseredj el, vond le a tanulságot és használd fel a következő projektednél.

Hogy kezdj hozzá?

Megvan a grandiózus ötlet? Ülj le, és írj le! Nagyon sokat segít, ha kiüríted a fejed, erről a Brain Dump bejegyzésben is olvashatsz. A fejedben lévő készterméket bontsd részekre, biztosan halottad már a szalámi taktikáról (ezt a II. világháború után használták hazánkban a politikai pártok aránkénti megszüntetésére) szalámizd le te is termékedet. Amikor megvan a csücske, akkor az lesz az MVP-d! Innen nincs már más hátra csak fordítva felépíteni az egészet, szépen lassan haladva. Ne feledd “Építs, Mérj, Tanulj”!

Frissítés 2019.08.09.

Miután a bejegyzést megosztottam a Minner Extra és a Biznisz Boyz Podcast csoportban, elég érdekes hozzászólások jöttek, ezért született meg ez a kiegészítés.
A legérdekesebb talán az volt, hogy nagyon sokan nagy cégméretekkel jöttek. Holott itt induló cégekről beszélgetünk, az említett csoportokban pedig jellemzően mikro vállalkozók vannak. Sőt leginkább olyanok, akik még csak gondolkoznak azon, hogy vállalkozást indítsanak.
Nekik az üzenem, hogy a helyett, hogy az idődet üzleti tippelgetéssel töltöd, inkább foglalkozz azzal a termékkel, amire a vállalkozásodat építed vagy fogod építeni! Nem kell, hogy az legyen az első lépés, hogy megalapítsd a céget! Mi van akkor, ha még kísérleti fázisban vagy? Ha még nem akarod monetizálni a termékedet? Ha egyelőre azt sem tudod, hogy fogod tudni monetizálni?

Sem a Lean, sem a Lean Startup filozófia nem mondja, hogy nem kell az üzleti terv.

Ez azért érdekes, mert én sem állítottam azt, hogy bármelyik ezt állítaná! Az általam felvázolt kijelentés lényege, hogy ahelyett, hogy az üzleti tervnek nevezett „üzleti tippelgetésbe” ölné, valaki az idejét inkább butítsa le a termékét a Minimum Működőképes Termék szintjére és kezdje el fejleszteni.

A vállalkozások nagy része megszűnik, mert nem volt üzleti tervük!

Igen statisztikailag minden 5.-ik induló vállalkozás az első évben megszűnik. Minden vállalkozásnak (év vállalkozónak) sikeresnek kell lennie már elsőre? Nincs ilyen törtvény! Igen vannak olyanok, akiknek már az első vállalkozásuk is sikeres volt, de a többség nem ilyen!

Az üzleti terv kell a hitelhez!

Van egy álmuk, amit szeretnének elérni. Hiába hoz valaki példát arról, hogy egy jó üzleti tervvel 100m Ft-os hitelt fog adni a bank, ennek a célcsoportnak valószínűleg erre egyáltalán nincs is szüksége a vállalkozása elindításához. Gondoljunk már bele, hogy ha egy virágüzlet vagy egy weboldalakat karbantartó KATA-s egyéni vállalkozó rögtön 100m Ft-os banki hitellel induljon? Ez a célunk?

Az üzleti terv a befektetőnek kell!

Mindenki befektetőt akar találni a saját üzletéhez? Biztos? Szerintem korántsem! Mondom még egyszer itt mikro vállalkozásokról beszélgetünk! Nem mindenkinek célja az, hogy 50-100 fős nagy vállalkozást hozzon létre.

Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on facebook
Facebook
Scroll to Top