Milyen vállalkozást indíts a válságban?

Sokakban merül fel ötletként, hogy a “biztosnak” hitt alkalmazotti létet vállalkozói létre cserélik a körülöttünk dübörgő korona vírus okozta válság ellenére. Teszik ezt azért mert vagy elvesztették a munkahelyüket, vagy a korábban biztosnak alkalmazotti lét iránt csökkent a bizalmuk. 

Az a lényeg, hogy reagálsz! 

Néhány hete Dallos Zoli barátom tett fel egy videót a Youtube csatornájára “A karantén tanulságai – 10% ami történik veled, 90% ahogy reagálsz rá” címmel. Biztosan sokan gondolták, hogy ez egy hatásvadász, klikk bait cím! De ha végig nézed rájössz, hogy nem az! 

Tudod ki élte túl a 2008-as válságot? Az, aki a legjobban tudott alkalmazkodni! Igen, tudom a 2008-as gazdasági válság merőben más volt mint a jelenlegi, az hitelválság volt és nem állt le egyik napról a másikra az egész világgazdaság. DE! Aki emlékszik még arra, hogy mennyi lemondással járt az, hogy svájci frankos hiteleket vissza tudja úgy fizetni az ember, hogy nem rokkan bele a családja tudja miről beszélek. Én is hasonló cipőben jártam akkoriban, de ez egy másik történet. A lényeget, semmi sem fejezi ki jobban, mint egy korábban Charles Darwin-nak (valójában nem tőle származik) tulajdonított idézet: 

“Nem a legerősebb marad életben, nem is a legokosabb, hanem az, aki a legfogékonyabb a változásokra.” 

Hogy reagálj a változásokra? 

Lehet bármilyen jó ötleted, ha azzal nem a megfelelő időben rukkolsz elő akkor sajnos meg fogsz bukni. Az, hogy ilyen időben teszteld és validáld az ötleteidet nem feltétlenül a legjobb dolog! Kivéve persze ha olyan szektorban szeretnél elindulni, ahol többet tudsz nyújtani a meglévő, de lassan reagáló versenytársakra. 

Egy dolgot ne felejts el! Azt, hogy a buyer persona most különösen fontos számodra! Ez a célközönség kitalált, meghatározott, konkrét képviselője. Tedd fel a következő kérdéseket: Mi járhat az ő fejében most vajon? Mi MOST a legnagyobb gondja? 

Ha nem tudod kinek adsz el és a terméked nem a Maslow piramis alján van akkor szinte biztos a bukás.
Ha nem tudod kinek adsz el és a terméked nem a Maslow piramis alján van akkor szinte biztos a bukás.

Ha nem tudod kinek adsz el és a terméked nem a Maslow piramis alján van akkor szinte biztos a bukás. Nem, ezt nem csak én gondolom így hanem a Chris Stephens a Lean Startup oktatási részlegének a vezetője is így vélekedik. Ők egyébként még március végén tartottak erről egy webinart “How Your Innovation Program Can Provide the Most Value in Times of Crisis” címmel.  

Válságban vállalkozást indítani? 

A legtöbb sikeres nemzetközi startup olyan időszakban indult el amikor a többségnek esze ágában sem lett volna vállalkozásba kezdeni. Néhány nagy név a teljesség igénye nélkül: Uber, Slack, Instagram, Pinterest, WhatsApp. Nem lehetetlen tehát nemzetközi sikereket elérni akkor amikor az emberek borúlátóak! 

Igen, most joggal kiáltasz fel, hogy de én nem akarok a következő Uber lenni! Pedig az Uber pont egy nagyon jó példa, ha rápillantasz Maslow piramisra akkor láthatod, hogy nem a fiziológiai szükségletre lőttek, hanem a biztonsági-ra, hiszen az utazásnál fontos a kiszámíthatóság. Az Uber ötlete is ebből ered, az alapítók 2008 decemberében nem találtak szabad taxit Párizsban. Minél inkább magasabb sávot célzol meg a Maslow piramison annál jobban tudsz specializálódni és annál biztosabb, hogy a célcsoportod valóban ki tudja fizetni a szolgáltatásod árát. (Viszont annál nehezebb őket elérni!) 

Milyen vállalkozást indíts a válságban? 

Minden féle képen olyan dolgokat keress, amikhez egyrészt értesz vagy érdeklődsz irántuk. Teljesen feleslegesen indítasz egy kereskedelmi vállalkozást, ha egyrészt halvány fogalmad sincs a kereskedelemről, másrészt igazából nem is érdekel, csak látod a piaci rést. Szakértelem nélkül nehéz talpon maradni, ebből az egyedüli kiút az lehet, ha van elég pénzed arra, hogy megfizess egy specialistát / szakértőt. Az igazi kérdés valójában az, hogy van e erre pénzed? 

Azokon, akik vállalkozáson gondolkodnak jellemzően nincs korlátlan mennyiségű pénzük, vagy ha van akkor minimális összeget szeretnél csak rá szánni. Ez nem is baj, hiszen a legnagyobb őrültség egy még nem validált ötletbe több százezer vagy millió forintot beleölni. Tanuló pénzben persze jó, csak eléggé tud fájni amikor szembesülsz azzal, hogy elégetted a saját pénzed. 

Nagyon fontos az, hogy kicsiben kezdj! 

Ha valami működik kicsiként akkor azt mindig könnyebben lehet lépésről lépésre felfelé skálázni, mint visszarombolni az alapokig és elindulni egy új irányba! 

Miért specializálódj? 

Néhány nappal ezelőtt beszélgettem egy hölgy ismerősömmel, akinek korábban teszteltem egy a weboldalak gyorsítására irányuló szolgáltatását. Maga az ötlet nagyon jó volt, de kiderült számára, hogy nem leli benne örömét. Az új irány a megszerzett tapasztalatokkal az, hogy nőként nőknek fog weboldalakat készíteni! Hogy ez mekkora ötlet! Én férfiként pl.: csak pár színt ismerek, biztos agyérgörcsöt kapnék, ha a rózsaszín valamelyik árnyalatát szeretnél valaki a weboldalára, amikor alig bírom a lilától megkülönböztetni. 

Ha nincs ötleted? Halvány lila segédfogalmad sincs róla, hogy mivel szeretnél foglalkozni? Ez sem gond, ugyanis Milánnál a Minner-en találsz több száz vállalkozási ötletet. 

Tudod mi a legfontosabb? Az, hogy NE FÉLJ! 

Ha eljutottál idáig akkor már csak a félelem tarthat vissza, félelem az ismeretlen tereptől és attól, hogy a környezeted mit fog szólni az ötletedhez. Keress egy támogató közeget, mentort vagy csak egy olyan társaságot ahol induló vállalkozókkal tudsz beszélgetni. 

Ne félj a félkész termékeddel a piacra lépni és ne félj arról mesélni bárkinek, akit csak egy picit is érdekel! Ne félj a visszajelzésektől, ne félj a kritikától mert bár könnyen rád találhat egy troll, közben találhatsz olyan jellegű építő kritikákat is, amik nem csak a személyes fejlődésed, hanem a vállalkozásod fejlődését is segítik. 

Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on facebook
Facebook
Scroll to Top