Mi a különbség az ERP és a CRM között?

Sokan keresnek vállalatirányítási rendszert mostanság! Egyrészt ezekre egyre inkább hatalmas szüksége van minden olyan vállalkozásnak, akik szeretnék hatékonyabbá tenni a folyamataikat, másrészt igyekeznek megfelelni a versenytársak okozta külső nyomásnak. 

Mi volt először? 

Vajon mi volt először a tyúk vagy a tojás? Jelen esetben én úgy gondolom, hogy a CRM rendszer született meg először, azaz a Customer Relationship Management rendszer, magyarul Ügyfél Kapcsolat Menedzsment. Hogy miért ő? Erre a kérdésre is szintén egyszerű a válasz, az egyik legősibb mesterség a kereskedelem. Egy idő után egyre több vevő és megrendelő volt, valahogy őket nyilván kellet tartani, hogy ki mit vett, ki mit szeretne venni. Ez az elején még ment fejben, aztán papíron, de ahogy egyre nőtt a vevők száma úgy lett egyre kuszább a dolog. De ha nem akarunk ennyire visszamenni akkor gondoljunk bele néhány évvel ezelőtt mekkora népszerűsége volt a különböző névjegykártya tartóknak és regisztereknek! 

Mi az a CRM? 

Mint a fentiekből kiderült a CRM rendszer egy ügyfél kapcsolati nyilvántartás, ami mára már teljesen kiváltotta a névjegykártyák gyűjtögetését hasonlóan a telefonunkban lévő névjegyzékhez. Apropó névjegyzék, miért nem elég vajon egy sima kontaktlista erre a feladatra? Azért, mert a CRM rendszer több mint egy kontakt lista! Tartalmazza, hogy ki mikor milyen levelet és ajánlatott adott az ügyfélnek. Azt, hogy korábban vásárolt e már tőlünk és hasonló információkat. Ezek nagyban megkönnyítik az értékesítést, hiszen rögtön el tudjuk dönteni valakiről, hogy beszéltünk e már vele, ha igen miről és akkor miben állapodtunk meg. 

Mi az az ERP? 

Az ERP rendszerek annyiban különböznek a CRM rendszerektől, hogy a fent már említett funkciókon kívül egy teljes vállalat irányítását el lehet velük végezni. Nem véletlenül, hiszen a Enterprise Resource Planning azaz Vállalati Erőforrás Tervezés rövidítése a néz. Iparágtól függően teljes raktárkészletet, anyaggazdálkodást, tárgyaló foglást, munkaügyi és pénzügyi modulokat is tartalmaznak. És természetesen egy saját ERP rendszer is helyt kapott bennük, hiszen, ha gyártó cég vagyunk akkor ugyan úgy szükségünk van ügyfél nyilvántartásra. 

Egyéb hárombetűs rendszerek 

Az ERP és CRM betűszavakon kívül még hárommal szokott az mit sem tudó érdeklődő belefutni a keresés közben, lássuk most ezt a hármat:

Az első a DMS azaz Dealer Management System, úgynevezett Kereskedői Menedzsment Rendszer. Ezt jellemzően akkor tudod használni, ha több értékesítőd vagy telephelyed van ahol szintén több értékesítő dolgozik. A fő területe jellemzően egyébként az autókereskedések és ehhez hasonló nagy hálózatok. 

A DMS azonban jelenthet még Document Management System-et tehát Dokumentumkezelő Rendszert is. Itt jellemzően a nagy papírmunkát igénylő (főleg a digitális aláírás bevezetése előttről) cégeknek szánt rendszerekről beszélünk. Jellemzően ilyenek a bankok, biztosító társaságok és hasonlók, ahol egy szerződéshez 26 példányban kellet dokumentumokat előállítani korábban. 

Az utolsó hárombetűs szó a MIS ami a Management Information System betűszava, ez pedig a Vezetői Információs Rendszer-t takarja. Itt főleg pénzügyi adatokra kell gondolnunk, negyedéves jelentések, ÁFA analitika és hasonlók. Egy indul vállalkozó jellemzően ezekről még sosem hallott, és mindig a könyvelőjét kérdezgetni róluk… 

Mi akkor a különbség az ERP és a CRM között? 

Röviden összefoglalva: Az ERP rendszerek jóval több funkciót tudnak ellátni, mint a CRM rendszerek. De ettől még egyáltalán nem biztos, hogy az lesz nekünk a megfelelő! Hiszen ez leginkább attól függ, hogy mire van szükségünk! 

Hogy érthető legyen! Az ERP rendszerek jellemzően több modulból állnak, ezek a modulok tartalmazzák a fentebb felsorolt összes hárombetűs rendszert egybegyúrva. Tehát ezek nagyrészt variálható rendszerek attól függően, hogy hány különféle modulra van szükségünk. Ehhez képest a CRM rendszerek kifejezetten egy dologra vannak kialakítva, az ügyfelekkel való kapcsolat tartásra. De egyre több képes pl.: számlát kiállítani, sőt egyre több rendszer biztosít szinte teljes marketinges háttér rendszert is (pl.: hírlevél kiküldés, form-ok, stb.) sőt teendőket is tud némelyikük kezelni. 

Az ERP rendszerek jóval több funkciót tudnak ellátni, mint a CRM rendszerek. De ettől még egyáltalán nem biztos, hogy az lesz nekünk a megfelelő!
Az ERP rendszerek jóval több funkciót tudnak ellátni, mint a CRM rendszerek. De ettől még egyáltalán nem biztos, hogy az lesz nekünk a megfelelő!

Melyiket válasszam? 

Jellemzően egy kisvállalkozásnak bőven elég egy CRM rendszer, amiben az ügyfelekkel való kommunikációt rögzíti. Főleg igaz ez akkor, ha nem végez hagyományos termelőtevékenységet, értsd nem gyárt fizikai terméket. 

A kizárólag on-line vagy tanácsadó tevékenységet végző vállalkozók számára teljesen felesleges az ERP rendszerek funkcióinak nagy része, ráadásul ezek jellemzően egy emberes üzletek (one man business) amiknél az összes funkció megismerése jóval több időt igényel mint amennyit spórolni tudunk vele. 

A hazai piacon is több tucat olyan szereplő van ami a fent említett dolgok nagy részét tudja, mégis induló vállalkozók részére néhány aktív ügyfélig bártan merek ajánlani akár egy Microsoft Excel / Google Sheet táblázatot is. Aztán majd, ha beindul a dolog és látod, hogy rentábilis az üzleted akkor szétnézel a piacon. 

Ha minden áron most és azonnal szeretnél néhány ötletet akkor induló vállalkozóként ERP rendszernek az Okos Ügyvitelt (van ingyenes verzió), CRM rendszernek pedig a hazai fejlesztésű MiniCRM-et (nincs belőle ingyenes verzió, de van demo) vagy a HubSpot-ot (van belőle ingyenes verzió, de kicsit ágyúval verébre feeling) ajánlanám. 

Scroll to Top