Lean szemlélet – Az alapok

A második világháború utáni japánban Taiichi Ohno a Toyota mérnöke azt a feladatot kapta a Toyotánál, hogy a nyersanyag és munkaerőhiánnyal egyaránt küzdő ipart újra talpra állítsa. Mivel a gyárak a tömegtermelésre voltak abban az időben berendezkedve, ezért radikális átalakításokra volt szükség, hogy a képesek legyenek újra gyártani. 

Toyota Production System (TPS) 

Ezen az alapokon nyugszik a TPS azaz a Toyota Production System, ami a mai Lean szemlélet alapjául szolgál. Idehaza a 2008-as válság előtt robbant be a módszertan a gyártó cégeknél, majd pedig a válság alatt még jobban előtérbe került. Hiszen mindenki ettől várta a veszteség csökkentését, a termelékenység hatékonyságának a növelését.  

Taiichi Ohno a Toyotánál nem a spanyolviaszt találta fel, nem több olyan módszert használt egyszerre, amiket korábban más sikeresen használtak mások is. Valójában már a 16. században is használtak ehhez hasonló rendszert a velencei Arzenálban működő hajógyárban, ahol az a folyamatos anyag áramlást kihasználva építette rekord sebességgel gályákat. 

Mi a Lean lényege? 

A Lean szemlélet egy olyan japán gyökerű menedzsment rendszer, aminek két fő alapelve van. Az első az, hogy a cég a belső folyamataiból eltávolítsa azokat a veszteségeket (úgynevezett muda-kat) amiért a vevő nem fizet. A második alapelve pedig a dolgozók tisztelete. 

Egy Lean vállalat arra törekszik, hogy a folyamatai a lehető leghatékonyabbak legyenek, ezzel pedig minimálisra csökkentse a veszteségeket. Ezt egy módon lehet csak elérni akkor, ha a cég belső működését folyamatosan fejlesztjük (Kaizen) az embereket pedig ennek megfelelően folyamatosan képezzük. 

Miért fontos a folyamatos fejlesztés? 

Bár néha úgy érezzük, hogy a világ nem változik, ez egy tévedés. A világ és benne a vásárlóink igényei folyamatosan változnak, mint ahogy változik a jogi vagy a pénzügyi környezet is. Ezzel együtt pedig új technológiák látnak napvilágot és terjednek el rohamos gyorsasággal az iparágakban. Nem lehet tehát azt feltételezni, hogy ami ma tökéletesen megfelelő az az lesz hetek, hónapok vagy akár évek múlva is. 

Fel kell tehát ismernünk: a folyamatosan változó környezetben a túlélést a folyamatos fejlődés jelenti.

A vállalkozásuk folyamataiból távolítsuk el azokat a veszteségeket amikért a vevő nem fizet!
A vállalkozásuk folyamataiból távolítsuk el azokat a veszteségeket amikért a vevő nem fizet!

Hány féle Lean-van? 

Sokszor merül fel kérdésként, hogy vajon egy adott iparágban alkalmazhatóak e a Lean alapelvek. Egyszer megpróbáltam csak az általam ismert különféle Lean gyökerekkel rendelkező specializált módszertanokat egy levegővel felsorolni, be kell vallanom, hogy nem sikerült. Jól látszódik tehát, hogy az Lean alapelvek sok területen alkalmazhatóak. 

A teljesség igény nélküli lista pedig a következő (nem kialakulási, vagy fontossági sorrendben): 

  • Lean Startup 
  • Lean Office 
  • Lean IT 
  • Lean Bussines Plan 
  • Lean HR 
  • Lean Hospital / Lean Healthcare
  • Lean Six Sigma 

Sőt az szoftverfejlesztésben egyre népszerűbb Agile és Scrum is tartalmaz Lean alapokat, de még David Allen GTD módszerében is felfedezhetjük az 5S lépéseit. Összességében ki kell jelentenünk, hogy a Lean módszertan rengeteg más menedzsment rendszer alapjául szolgált az elmúlt években és még fog is. 

Mi van a Lean után? 

Egyszerű választ szeretnél? Semmi. Nincs következő lépés, a Lean a bonsai fához hasonló, a belső folyamatok fejlesztése sosem ér véget, mint ahogy nincs kész bonsai fa sem. 

Hogy válhatunk Lean céggé? 

Biztosan ismered a szögbe feküdt kutya esetét, amikor keservesen vonyít az eb, de nem áll fel és megy odébb. Azért nem teszi ezt a vicc szerint mert nem fáj még neki eléggé. Nos sok esetben vagy ez a fő ok azért, mert nem történik semmi a cég folyamatival, vagy a változástól való félelem. 

Mindenki fél a változástól, ahogy egy új rendszer hallatán a dolgozók és a középvezetők is félni fognak tőle. Hiszen a jól megszokott munkafolyamatok átalakulásával jár a változás. Fentről jövő nyomás esetén nagyon sokat lesznek először ellene az átalakulásnak, mert nem látják és nem értik annak a szükségét. Rengetegen fognak akadályokat gördíteni a változás útjába, ezért is fontos a dolgozók megfelelő tájékoztatása arról, hogy mi folyik körülöttük. 

Mire van először szükségünk ahhoz, hogy elinduljunk a Lean soha véget nem érő útján? Stabil alapokra! Ha nincs meg a változáshoz szükséges elhatározás, illetve a management nem hisz abban, hogy a Lean jelenti számukra a megoldást az egész kísérlet meg fog bukni. 

A folyamatos fejlődésben (illetve fejlesztésben) lesz legkézenfekvőbb partnerünk a saját alkalmazottunk, hiszen Ő az a személy, aki az adott folyamatot napi szinten több órán keresztül végzi. Minden vállalkozás legfőbb értéke a dolgozó, azaz az ember. A cég minden dolgozójának lehetnek jó (és természetesen) rossz ötletei egy folyamat hatékonyságának növelése érdekében. Ez alapvetőek lehet bármilyen folyamat, az összeszerelő munkástól kezdve a bolti eladón keresztül egy irodai alkalmazottig. 

Ezért is fontos folyamatosan fejleszteni (oktatni) a dolgozókat, mint ahogy azt az ős régi vicc is mutatja:  

  • HR-es: Tanfolyamra kellene küldeni a dolgozókat, hogy fejlesszük őket. 
  • Controlling: De mi van, ha elmennek máshová dolgozni? 
  • HR-es: És mi van akkor, ha itt maradnak? 
Scroll to Top