Lean Startup = Indulj folyamatosan fejlődő cégként!

Minden startup egy probléma megoldására születik, a kérdés valójában az, hogy ennek a problémának a megoldására a vásárlóknak valóban szüksége van e? Ezt segít kideríteni a Lean Startup filozófia. 

Mi a különbség a Lean és a Lean Startup között? 

A Lean tökéletes megoldás arra, hogy egy már működő vállalkozás belső veszteségeit (muda-it) csökkentsük, viszont nem nyújt megoldást arra az esetre, hogy egy új ötletet a megfelelő módon validáljunk. 

Magának a Lean filozófiának is nagyon jó módszerei vannak új termékek fejlesztésére, de az esetek nagyrészében ezek a termékek a kutyának sem kellenek így a termék fejlesztésére és előállítása fordított energia veszteség lesz.  

Erre jött rá Eric Ries és alkotta meg a Lean Startup filozófiát, aminek az alapját a “Build, Measure, Learn” azaz az “Építs, Mérj, Tanulj” jelenti. Ez a PDCA-hoz hasonló folyamatfejlesztési ciklus, aminek a célja az, hogy minél hamarabb validáljuk az ötletünket azokkal az emberekkel, akiknek ezt a későbbiekben el akarjuk adni. Így már az elején (lehető leghamarabb) kiderül, hogy az általunk felvetett problémára kínált megoldás másnak is kell e, vagy az csak szerintünk világmegváltó ötlet. 

Minden startup egy teszt! 

Eric Ries szerint minden olyan vállalkozás startup, ami új terméket vagy szolgáltatást kínál szélsőségesen bizonytalan körülmények között. Az én kiegészítésem ehhez az, hogy ha nem egy bejáratott francise vállalkozásba szállunk be egy új üzlet nyitásával, minden esetben tekinthetünk mi is startupként magunkra. 

Gondoljunk bele, hogy olyan ötletünk van, ami még a környezetünkben nincs kipróbálva. Vajon működő képes lesz? A kialakított üzlet, étlap, szolgáltatási kör meg fogja oldani annyi ember problémáját, hogy abból megéljek? Jön egy olyan rendelet, törvény változtatás vagy globális krízis ami befolyásolja a működésemet? Be kell látnunk, hogy folyamatosan változó világban élünk, szélsőségesen bizonytalan körülményke között. 

A faék egyszerűségű Lean Startup 

Amikor először láttam Eric Ries a Stanford’s Entrepreneurship Corner-beli előadásnak videóját akkor döbbentem rá, hogy a “Fail fast” alapelv mennyire igaz. A videóban Eric megkérdezi a jelenlévők között hány induló vállalkozó van, és csak annyit mond nekik, hogy sokan el fognak közülük bukni. 

Mi a “Fail fast” és az MVP lényege?  

A vállalkozók nagyrésze szentül hiszi, hogy csak tökéletes termékkel lehet a piacra lépni, valójában ez nem igaz. Az úgynevezett “MVP” azaz “Minimum Viable Product” (MVP vagy magyarul Minimum Működőképest Termék) lényege pontosan az, hogy egy éppen, hogy csak működő terméket vagy annak a demóját) mutatod be és nem egy milliókból szerinted tökéletesre fejlesztett megoldást. 

Az elmúlt időszakban rengeteg cég használta az MVP-t, a Dropboxtól (akik csak egy videót tettek közzé az akkor még egyáltalán nem működő rendszerükről) a Spotify-on keresztül az első Tesla Roadster-ekig. Az MVP lényege pontosan az, hogy megtaláld mire van valóban szüksége a reménybeli vásárlóknak. 

Valójában mit szeretne a vásárló? Ezt segít kideríteni az MVP!

A “Fail fast” lényege nem más, mint az, hogy bukj el gyorsan (viszonylag ki költségbefektetés mellett) mint akkor amikor már több millió forintnyi (dollárnyi, eurónyi) pénzt beleöltél egy adott termék fejlesztésébe. Be kell látnod, hogy te nem tudod objektíven megítélni azt, hogy a terméked (szolgáltatásod) valóban megváltja e a világot vagy sem. 

Idehaza is sokan hangoztatják az MVP-ben rejlő lehetőségeket. Csak hogy néhány példát említsek: Mándó Milán (Minner), Görög Ádám (Tacit Project) és Dallos Zoltán (Üzlet és utazás) is, hisz a minimum működőképes termékben. 

A Lean Startup elvek 

Eric Ries a következő alapelveket fogalmazta meg a Lean Startup kapcsán. 

  • Minden Startup egy teszt.  
  • Fontos a felhasználók visszajelzése, már a korai fejlesztési szakaszból is  
  • Visszajelzések mérése, hogy tudjuk valójában mik a fontosan a vásárlóknak  
  • Kommunikálj közvetlenül a vásárlóiddal, lépj kapcsolatba velük, hogy jobban megértsd a problémájukat. 

Sokan már az első pontnál elbuknak, hiszen a hazai oktatás sajátossága, hogy nem arra kondicionálja a tanulókat, hogy bukjanak el és tanuljanak a hibáikból, hanem arra, hogy egy feladatot csak tökéletesen lehet végrehajtani. Éppen ezért megy tönkre akár örökre néhány vállalkozó szellemű fiatal az első vállalkozásának kudarca miatt, hiszen például olyan nagy mennyiségű tőkét tettek bele, ami évekre megroppantotta a költségvetésüket. 

Irányváltás? 

Utólag könnyű összekötni a pontokat és rájönni, hogy mi miért történt, ez menet közben lehetetlen. Főleg egy Lean Startup-nál, hiszen itt kijelenthetjük, a vevői igények döntik el a termék fejlődésének irányát. Rengeteg olyan vállalkozás van, ami már nem azzal foglalkozik, ami miatt eredetileg elindult, ilyen ez az oldal is ami eredetileg egy személyes blogból indult és hasonló a minner.hu sztorija is, ami eredetileg a tőzsdei tartalomra fókuszált. 

“Építs, Mérj, Tanulj”

De ha ez ennyire egyszerű akkor miért nem mindenki ezt csinálja? 

A válasz erre a kérdésre már korábban kifejtésre került, de leírom ismét. Azért, mert mindenki megrögzöttül hiszi, hogy az ő terméke a tökéletes termék éppen ezért amíg nincs kész senkinek sem mutatja meg, hiszen akkor például ellopnák az ötletét. 

Ráadásul a Lean Startup módszer terjesztése és oktatási idehaza még mindig gyerekcipőben jár annak ellenére, hogy Eric Ries mind két könyve megjelent magyarul is. Nincs hazánkban egyenlőre Lean Startup Ambassador sem (nagykövet) aki nonprofit módon országot járva kommunikálná az induló vállalkozások számára a módszerben rejlő lehetőségeket. 

Ha kilépsz a Startup fázisból utána használhatód a teljes Lean eszköztárat, de addig maradj Startup ami úgy fejleszti a szolgáltatásit, ahogy azt a felhasználók szeretnék. Így elkerülheted azt a hibát, hogy iszonyatos mennyiségű időt és energiát égetsz el feleslegesen olyan dolgokra, amik csak szerinted fontosak a termékedben! 

Kérdésed van? Nem értesz valami?

Szeretnél valakivel beszélgetni a Lean / Lean Startup / Lean IT-vel kapcsolatban, de nem tudod kihez fordulj? Foglalj időpontot egy beszélgetésre ha elakadtál és beszéljük meg a problémádat!

1 thought on “Lean Startup = Indulj folyamatosan fejlődő cégként!”

  1. Pingback: Elindult a Lean Startup Cohorts - Lean Control

Comments are closed.

Scroll to Top

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás