Lean HR – avagy az alkalmazottak tisztelete

A megnövekedett fluktuáció miatt egyre nehezebb az új dolgozók képzése. Oktatás nélkül pedig a régiek sem értik miért is akarja a cég alkalmazni a Lean irányelveket.  

Lean HR?

A “Minden változás oktatással kezdődik és oktatással ér véget!” mottó nem sokat ér egy olyan környezetben, ahol a legtapasztaltabb kolléga is csak néhány hetet dolgozik és a folyamat végrehajtásában egyáltalán nem kap segítséget. Magára lett hagyva, nincs know-how bázis, amit el tudna érni, nincs valódi oktatási rendszer (tantermi vagy on-line). Még ha lenne is akkor sem lenne ideje elvégezni vagy rendesen áttekinteni az oktatási anyagokat mert túlórázik, vagy végre alszik.  

Hiába adunk “normális”-nak gondolt fizetés egy fizikai dolgozónak, ha nem értjük meg, hogy ahhoz, hogy a munkáját megfelelő minőségben el tudja végezni képeznünk is kellene. A gyártó cégek nagyrésze azért jutott el ebbe a helyzetbe, mert alacsony hozzáadott értékű munkát végeznek (pl.: összeszerelés), meg kell értenünk, hogy a korlátlan mennyiségű munkaerő kora lejárt. A jelenlegi 3% alatti munkanélküliségi ráta mellet már tényleg csak azok nem dolgoznak, akik nem akarnak, vagy képtelenek elvégezni (akarat vagy nyomás hiányában) bonyolultabb feladatokat. 

A kihasználatlan emberi tudás és a Lean HR 

Az elmúlt időszakban több olyan esettel is találkoztam amikor a “kihasználatlan emberi tudás” muda-ja okozta veszteség katasztrofális irányba sodorta a cég működését a jelenlegi munkaerő hiányos környezetben. Talán nem is volt soha olyan időszak, mint most, amikor ennyire fontos, hogy figyeljünk a dolgozóinkra. Lássunk három példát: 

Egy budapesti kereskedelmi cégnél akadt egy dolgozó, aki magasan kvalifikált műszerész volt szakmáját tekintve, ennek ellenére, mint bolti eladó helyezkedett el. Bár a cég vezetősége tisztában volt a képességeivel, de nem támogatta azt a javaslatot, hogy a garanciális javításokat ő végezze el mert nem akartak ilyen divíziót létrehozni, holott vásárlói igény lett volna rá. Két év után az alkalmazott az első megkeresésre igent mondott és elhagyta a céget, a vezetőség pedig csak vakarja a fejét, hogy a kereskedelmi szektorban, hogy fog embert találni. 

Egy autó ipari beszállítónál, ami nem mellesleg jelenleg már japán tulajdonban, a magyar vezetőség komoly gátat szabott a dolgozók előre lépésének azzal, hogy az ötletládába bedobott nyelvtanfolyam felvetést azonnal megtorpedózta a következő indokkal: nem akarjuk a műszakvezetőket fejleszteni. Sőt néhány hónappal később a korábban műszakvezetőként dolgozókat (köztük olyanokat is, akik közel 15éve a cégnél dolgoznak) egy huszárvágással át pozícionálta sorvezetőkké. Eközben pedig külsősökből létrehozott egy műszakvezetőin gárdát, akik alá besorolták a korábbi műszakvezetőket. 

Egy közép magyarországi cégcsoport társtulajdonosa és ügyvezetője néhány év alatt felismerte, hogy a jelenlegi irányvonal változtatásra szorul, a cég belső folyamatait és az ár képzését át kell alakítani, ha továbbra is piacvezetők szeretnének lenni a szektorban. A tulajdonostársak hajthatatlanok voltak és továbbra is kiálltak a korábbi rendszer mellet, megtorpedózva a fejlesztési törekvéseket, a legdurvább indok a “nekünk nem kell ilyen ember” volt, ami elég kétértelműre sikeredett és komoly konfliktusokat okozott. A végkifejlett az volt, hogy a társtulajdonos eladta a tulajdonrészét. 

A dolgozók bevonása 

A Lean egyik sarokköve a dolgozók bevonása a folyamatok fejlesztésébe. A menedzsment valójában csak az irányt tudja kijelölni, viszont az adott területeken dolgozók fognak tudni javaslatokat tenni a cég folyamataival kapcsolatban. Minden esetben szükséges a dolgozók bevonása és a folyamatos képzésük is, valamint az, hogy egymással is tudjanak kommunikálni.  

A dolgozók bevonása

Az értékáram elemzésről szóló bejegyzésben található webshopnál úgy vonják be a dolgozókat, hogy kiraknak egy ötlet ládát (ez természetesen egy e-mail cím is lehet) ahová az alkalmazottak is dobhatnak be ötleteket, pl.: a sima asztal helyett inkább legyen kettő középen egy görgős pályával és az egyik oldalon berakják az árut és a számlát csomagcímkét, tovább küldik a pályán majd pedig csak a második asztalnál csomagolják. Hogy miért? Azért, mert így szét bomlik a feladat, jelen esetben a dobozokat még előre össze is kell hajtogatni, ami sok időt vesz igénybe viszont így folyamatosan lehet csomagolni a megrendeléseket. Vagy hasonló példa az, amikor látja a dolgozó, hogy túl sok csomagoló anyagot használnak fel és ha bevezetnének egy kisebb doboz méretet akkor azzal mennyit lehetne spórolni (és óvni a környezetünket) stb.

Lean Nagykövet (Lean Ambassador)

A nagy fluktuáció miatt bár lehetetlennek tűnik a dolgozók bevezető oktatása (induction training), mégis vannak kötelező dolgok, amit le kell oktatnunk, ilyen a tűz, munka és baleset védelmi oktatás. Ehhez kellene hozzá illeszteni egy alapvető Lean oktatást, ami nem túl mélyen, de tartalmaz olyan dolgokat mint a Kaizen, 5S és ehhez hasonló alap dolgok. E nélkül minden munkavállaló csak nézi, hogy mi történik körülötte, de nem fogja érteni a változás okát ezért nem fog benne tevékenyen részt venni. 

Ki lenne a Lean nagykövet? A nagyköveti szerepet első sorban azok számára kell biztosítani, akik éreznek arra affinitást, hogy jobban belefolyjanak a cég belső folyamatainak fejlesztésébe és hajlandóak arra, hogy az új dolgozók ezzel kapcsolatos kérdéseire válaszoljanak. Igen ez akkor a legköltséghatékonyabb, ha mellette már munkát is képes elvégezni, de ezt jobb, ha azonnal elfelejtjük. Leginkább erre a pozícióra egy gyártó cég esetében a sorvezető / műszakvezető lehet alkalmas, főleg, ha felvértezzük coaching szemléletű tudással. 

Természetesen ha nem szeretnénk erre egy külön belső pozíciót létrehozni akkor alkalmazhatunk külsős Lean Coach-ot is vagy Lean Mentor-t egyes alkalmazottak támogatására.

Ne feledjük, hogy az ezen alkalmazottak által elvégzett munka biztosítja a mi fizetésünket is. Néhány évvel ezelőtt könnyű volt új dolgozót találni, minden vezető arra hivatkozott, hogy “több százan állnak a kapuban a pozíciódért sorban”. Mára ez teljes mértékben megváltozott, de rengeteg helyen nem sikerült még a korábbi szemléletet leváltani.

Kérdésed van? Nem értesz valami?

Szeretnél valakivel beszélgetni a Lean / Lean Startup / Lean IT-vel kapcsolatban, de nem tudod kihez fordulj? Foglalj időpontot egy beszélgetésre ha elakadtál és beszéljük meg a problémádat!

Scroll to Top

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás