JIT avagy Just In Time

JIT avagy Just In Time

“Éppen idejében!” Szoktuk mondani az utolsó pillanatban beeső ismerősnek is, valójában mondhatjuk, hogy ez egy JIT azaz Just In Time rendszerű érkezés… De a JIT nem erről szól!

A JIT és a készletező gyártás

Napjainkban olyan sok helyen használják a JIT rendszert, hogy egyre nehezebb nem találkozni vele. Ettél már gyors étkezdében? És itt mindegy, hogy a KFC-re vagy a McDonald’s-ra gondolsz éppen. JIT rendszerben működnek a pizzériák és a az utolsó sarki gyrosos is…
A hagyományos készletező gyártás és a Just In Time rendszer között a legszembetűnőbb különbség az, hogy míg az előbbiben előre elkészített ételt találsz, az utóbbinál a lehető leggyorsabban készítik el neked a friss ételt. Készletező gyártásra a legjobb példa a szállodákban használt svédasztalos rendszer.
Azt azért tegyük hozzá, hogy a gyors éttermeknél van ugyan várakozás, de ha lenne egy olyan rendszerük, amiben te előre leadod a rendelésedet, és amikor odaérsz, máris megkapod! Ez tényleg JIT lenne! Ellenben ha hazafelé menet előre leadod a rendelésed a futárnak, aki mire hazaértsz, ott van a pizzával, az valóban Just In Time. Frissítés: A Burger King új alkalmazásában már tudsz előre rendelni! Így nem kell sorban állnod, tehát a kiszolgálás valóban Just In Time lett!

Mindegy, hogy folyamat vagy gyártás!

A JIT ugyan úgy megállja a helyét akkor is ha egy nem materiális termékről beszélünk. Teljesen független attól, hogy a folyamat végén egy autó fog legördülni a gyártó sorról vagy egy weboldal fog elkészülni.
Azt kell megértenünk, hogy a saját folyamataink is részekre (ha úgy tetszik) al projektekre bonthatóak. Ezeknek az al projekteknek egy adott időre kell elkészülniük, ha a megadott időpont utánra készülnek el, akkor csúszásban vagyunk, ha hamarabb, akkor pedig nő a várakozási idő.
Teljesen feleslegesen készül el már az első percben egy vállalkozás weboldala, ha nincs kész a szövegíró a rajta elhelyezendő szöveggel. A weboldalnak valójában akkor kell készen (technikailag) lennie, amikor meg lehet kezdeni a szövegek és képek feltöltését. Ha előbb elküldjük a linket a megrendelőnek, akkor elégedett lesz? Nem, mert egy tök üres oldalt fog látni… Ezt se te se ő nem akarja!

Buktatók a gyártásban

Ahhoz, hogy egy gyártó cég ebben a rendszerben tudjon dolgozni hatalmas elköteleződés szükséges. Valószínűleg a beszállítói nagy részétől meg is kell válnia, ha ők nem képeset átállni erre a metodikára.
Miért? Azért mert a gyártó cégek nagy része még mindig tömeggyártásban gyárt. Tehát egy adott alkatrészből egyszerre legyártanak több százezer darabot, elraktározzák, azt majd pedig átállnak egy másik termék gyártására. A nagyszériás gyártás miatt a gépek átállási ideje hosszú, ezért egy-egy darab legyártására nem is képesek.

Buktatók a logisztikában

Nagy a kihívás a logisztikában is, hiszen már nem kamionnyi árukészleteket kell mozgatni, hanem elképzelhető, hogy csak egy raklapnyi (vagy akár még kevesebb) áru szállítását kell megoldani. Viszont ha ez az egy raklap áru csúszik, akkor simán elképzelhető, hogy leáll a folyamatban a következő gyártó, majd pedig a következő és a beszállítói lánc végén pedig leáll egy egész autógyártó üzem…

Évekkel ezelőtt egy autó ipari beszállítónál dolgoztam technológusként, amikor az egyik gépünkben elszállt a teljes PLC vezérlés, természetesen mindez péntek délután kettőkor… Mivel előtte egyáltalán senki sem figyelt oda, hogy ezek a kritikus alkatrészek, hogy pótolhatóak ezért nem volt könnyű dolgom. De néhány óra alatt a hazai forgalmazó szerzett egyet a bécsi raktárból. Nekem sikerült megszereznem a német kollégáktól a rajta lévő programot, amit még Bécsben feltöltöttek majd pedig taxi hozta Budapestre a vezérlést. Amikor a cég ügyvezetője sokallta a mutatvány nyolcvan ezer forintos költségét megkérdeztem, hogy mennyit fizettünk volna óránként, ha az alkatrész csak hétfő délutánra ér oda és addig áll a gyártás. Szombat reggeltől óránként ötven ezer eurót, mert leállítottunk egy fél autó gyárat…

Nem véletlenül igyekezett a Tesla például saját tető alá hozni az akkumulátorgyártást és nem külső beszállítótól vásárolni. Ráadásul emiatt akkora előnyre is tett szert, amit a konkurens már évek óta a piacon lévő (hagyományos) autógyártók csak évek alatt lesznek képesek behozni.

Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on facebook
Facebook
Scroll to Top