Ha a hiba ajándék, mit lehet tanulni 4800 USD rossz helyre utalásából?

Szeles és borongós hétfő volt, a világ a korona vírus miatt pánikolt, miközben árubeszerzés miatt szükséges volt 4800 dollár elutalására Törökországba. Már többször vásárolt a cég ilyen árut, a banki rendszer az USD utalásra azonnal feldobta a címzettet és már meg is volt az átutalás. Igen ám, de rossz cégnek, mert most mástól vásároltak! 

A hiba ajándék 

Korábban már mondtam, hogy a hibát ajándékként kell tekinteni, lehetőséget a fejlődésre, a folyamat fejlesztésére. Ha nem hibáznánk, tökéletesen lennék, igen ám, de csak akkor lehetünk tökéletesek, ha megtanulunk hibázni különben sosem szembesülnénk a kudarc élményével. Kudarc élmények nélkül viszont nem tudnánk mit kezdeni az előttünk álló bukásokkal. 

A jelenlegi iskolarendszer is arra treníroz minket, hogy nem szabad hibáznunk. Ha hibázunk (a példánál maradva, nem az előírásoknak megfelelően teljesítünk) azért büntetés jár, azaz rossz érdemjegy. Ami meghatározza a fél évi, illetve az év végi osztályzatunkat, ez pedig képes akár az egész életünket is befolyásolni mert elképzelhető, hogy emiatt nem jutunk be az egyetemre. 

A valóság ennél sokkal prózaibb, és ha már az iskolás példánál maradunk, akkor hány olyan fiatalról tudunk az elmúlt években, akik azért követtek el öngyilkosságot mert rossz lett a bizonyítványuk? Sajnos minden évben akad jó pár ilyen eset. Arra vagyunk trenírozva, hogy nem hibázhatunk akkor sem, ha nem emberéletekről van szó. Ha sosem hibázunk, még egy picit sem akkor nem fogjuk tudni feldolgozni a kudarc élményét és nem fogunk tudni belőle sohasem tanulni. 

Hogy használd az 5W azaz 5Miért kérdéssort? 

Valójában, az, hogy hibázunk az, hogy hibásan hajtunk végre dolgokat, folyamatokat rengeteg okból történhet. Történhet azért, mert eleve rossz volt a rendszer, amiben dolgozunk, vagy egyáltalán nem volt semmilyen rendszer, mint a példában és megszokásból folyt az utalás. Az elutalt 4800 USD is visszakerül a feladóhoz néhány napon belül, egyedül az átutalás költségét (~10e Ft) és az árfolyam veszteséget (~140e Ft) kell veszteségként leírni. 

Az úgynevezett 5W kérdéssort a hiba úgynevezett gyökér okának a megkeresésére használják. Fontos megjegyezni, hogy ez az esetek nagy részében idehaza kimerül a bűnbak keresésben, ki volt az a gyökér felkiáltással majd pedig a felelős kirúgásával, de ez nem a valódi megoldás. Lássuk tehát, hogy mi volt esetünkben a gyökér ok! 

Kérdés: Miért utaltál rossz cégnek? 
Válasz: Nem ellenőriztem a címzettet és a devizanemre automatikusan megjelent a korábbi címzett 
Intézkedés: Utalás előtt a címzett ellenőrzése a rendszer ajánlásától függetlenül 

Kérdés: Miért nem ellenőrizted a címzettet? 
Válasz: Fix beszállítóink vannak, nem lett jelezve változás 
Intézkedés: Beszállító változást jelezni kell 

Kérdés: Miért nem lett jelezve változás 
Válasz: Az átutalást végző és a beszerzést intéző nem ugyan az, a kommunikáció hiányos 
Intézkedés: Javítani kell a céges kommunikáción 

Kérdés: Miért hiányos a kommunikáció? 
Válasz: A cég mérete néhány év alatt a többszörösére nőtt, a tulajdonosok viszont nem tudják ezt kezelni 
Intézkedés: Megértetni a tulajdonosokkal, hogy szükséges a változás a cég megbízható működésének az érdekében 

Kérdés: Miért nem tudják a növekedést kezelni? 
Válasz: Sosem gondolták volna, hogy ekkorára fog nőni a cég, ezért nem alakult ki belső szabályrendszer 
Intézkedés: Külső segítség bevonásával létre kell hozni belső szabályzatokat és a megfelelő információ áramlást 

Jól látható a fenti 5Miért sorból, hogy a hiba valódi oka jóval mélyebben gyökerezik, mint az elsőre gondoltuk volna. Nagyon sokan pontosan azért fognak megijedni az 5W elemzéstől mert félnek, hogy menet közben kiderül, hogy ők is okozói voltak a hibának. Fontos tisztázni ilyenkor előre, hogy nem bűnbakot hanem megoldást keresünk annak érdekében, hogy a továbbiakban hasonló ne fordulhasson elő. 

Mi a tanulság?

Sokan hiszik azt, hogy ők sosem hibáznak. A jól ismert mondás alapján ilyen esetben ők nem is dolgoznak, hiszen csak az hibázik aki dolgozik. Ellenben ilyenkor sosem az a teendő, hogy minden magyarázat nélkül kirúgjuk azt az embert aki a hibát elkövette, hanem a probléma mélyére ásunk ás kiderítjük, hogy mi volt a hiba gyökér oka. Enélkül minden reakció (meghozott intézkedés) csak tűzoltás jellegű lesz, hiszen csak az adott probléma nem fordulhat elő (jó esetben) többet, azt azt kiváltó láncolat továbbra is érintetlen marad.

Kérdésed van? Nem értesz valami?

Szeretnél valakivel beszélgetni a Lean / Lean Startup / Lean IT-vel kapcsolatban, de nem tudod kihez fordulj? Foglalj időpontot egy beszélgetésre ha elakadtál és beszéljük meg a problémádat!

Scroll to Top

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás