4+1 tipp, hogy hatékonyabb legyen a raktárad

A korona vírus miatt megnőtt az on-line vásárlások száma, bizonyos területeken akár a szokásos karácsonyi forgalom többszörösére. Ez komoly kihívást jelent nem csak a futárcégeknek hanem azok számára is, akik a rendeléseket összekészítik. Ebben a bejegyzésben 4+1 olyan tippet fogok megosztani, amivel hatékonyabbá teheted a vásárolt termékek összekészítését. 

1, Rakd rendbe a polchelyeket 

Nem, nem arról van szó, hogy vásárolj új polcokat. A lépés ennél sokkal prózaibb. A raktárkezelő programod tud polchelyeket kezelni? Nem? Hidd el nekem, hogy 5 percen belül ki fogod vágni a kukába! Polchelynek nevezzük a polcok elnevezését, maguk a polc nevek cégenként mindig eltérnek, de nem ez a lényeg, hanem az, hogy egyszerűen megtalálhatóak legyenek, mint pl.: az IKEA-ban! 

Hogy néz ki egy polchely neve? R01.1.3 

Mit takar ez? 

R = Raktár 
01=1-es polc 
1 = Alulról az első polc (jellemzően a legalsó, vagy a földön lévő hely mindig a 0) 
3 = ballról jobbra haladva a 3 felosztás 

Így bárki, aki rákeres egy termékre az tudni fogja, hogy a raktárban keresse az egyes polc alulról első polcán ott is a jobb oldalon.  

2, Kevesebb rohangálás = gyorsabb csomag összekészítés 

Az úgynevezett komissiós listával tudod gyorsítani egy csomag összekészítését, ebben az esetben a listán rajta van minden olyan termék, amit a rendelés tartalmaz és az is, hogy hol található. A jól összeállított komissiós listát úgy képzelj el, mint egy sorrendben összeállított bevásárló listát. Ugye milyen dühítő, ha a túró rúdi után vissza kell menni a cukorhoz, ahol már voltál előtte mert pont a liszttel szemben van? 

Tud a raktárkezelő szoftvered komissiós listákat készíteni? Képes vajon arra, hogy a sorba rakja a listán szereplő terméket polc hely szerint? Ha nem akkor kérdezz rá a fejlesztőre! 

3, Rakd a Top 100 termékedet egy sorba! 

Vajon hány terméked van? 1000? Ebből hány olyan van, amiből minden nap rendelnek? Ezek merre vannak a raktáradban? Össze vissza elszórva, mert mindig oda rakjátok őket, ahol éppen hely van, igaz? Képzeld el, hogy kigyűjtöd a leggyakrabban vásárolt 100 terméket és összecsoportosítod őket egy polcsorra! 

Teljesen nyugodtan számold ki, hogy ezzel hány megtett métert és hány percet spórolsz a csomagok összekészítése közben. Az így nyert idő alatt növelni tudod a csomagok összekészítésének a sebességét és még jobban csökkented a munkatársaid terheltségét!

Ha szeretnél több veszteséget felismerni (ez például a felesleges mozgás) akkor olvasd el a Muda-król szóló cikket!

4, Legyen elosztva a terhelés! 

Nem, nem a polcokon! Hanem a dolgozókon! Mivel kiszállítással foglalkozol ezért tudod, hogy egy-egy termék milyen súlyú. Ezeket a terméket meg kell emelni, át kell őket pakolni. Úgy tudod elosztani a munkatársak terhelését, hogy a rendszer a megmozgatott súly alapján osztja ki a komissziós listákat! Így nem fordulhat elő, hogy valaki egy adott napon 1 tonnányi árut mozgat meg és csak 100 rendelést tudott összekészíteni, míg a másik kolléga csak 200 kg-nyit és 500 megrendelést készített össze. 

Valószínűleg te is az alapján értékeled az elvégzett munkájukat, hogy milyen az egyéni teljesítményük. A fenti példában mit gondolsz, első ránézésre ki fog hatékonyabbnak tűnni a két dolgozó körül? Segítek! Az, aki több megrendelést készített össze! 

+1 FIFO alapú raktározás 

Az úgynevezett első be első ki (FIFO = First in – First out) rendszer lényege, hogy az elsőnek (tehát legrégebben beraktározott terméket hagyja el legelőször a raktárt. Ez különösen fontos akkor a napi fogyasztási cikkeket árult (netán gyorsan romló terméket) mert azoknak van lejárati idejük.

FIFO alapú raktározás

Nem kell rögtön rémülten görgős / lejtős polcot vásárolni, amennyiben tudsz rá szerkeszteni egy minimális dőlésszöget, valamint a polc elejére felrakni egy támasztékot (hogy ne essenek le a termékek a dőlés miatt) máris nyert ügyed van. Innentől kezdve már csak annyi a dolgod, hogy a legutoljára beérkezett termék mindig leghátulra kerüljön, illetve amikor ki kell venni valamit azt mindig az elsőt vedd ki! 

Scroll to Top