4+1 tipp, hogy hatékonyabb legyen a raktárad

A korona vírus miatt megnőtt az on-line vásárlások száma, bizonyos területeken akár a szokásos karácsonyi forgalom többszörösére. Ez komoly kihívást jelent nem csak a futárcégeknek hanem azok számára is, akik a rendeléseket összekészítik. Ebben a bejegyzésben 4+1 olyan tippet fogok megosztani, amivel hatékonyabbá teheted a vásárolt termékek összekészítését. 

1, Rakd rendbe a polchelyeket 

Nem, nem arról van szó, hogy vásárolj új polcokat. A lépés ennél sokkal prózaibb. A raktárkezelő programod tud polchelyeket kezelni? Nem? Hidd el nekem, hogy 5 percen belül ki fogod vágni a kukába! Polchelynek nevezzük a polcok elnevezését, maguk a polc nevek cégenként mindig eltérnek, de nem ez a lényeg, hanem az, hogy egyszerűen megtalálhatóak legyenek, mint pl.: az IKEA-ban! 

Hogy néz ki egy polchely neve? R01.1.3 

Mit takar ez? 

R = Raktár 
01=1-es polc 
1 = Alulról az első polc (jellemzően a legalsó, vagy a földön lévő hely mindig a 0) 
3 = ballról jobbra haladva a 3 felosztás 

Így bárki, aki rákeres egy termékre az tudni fogja, hogy a raktárban keresse az egyes polc alulról első polcán ott is a jobb oldalon.  

2, Kevesebb rohangálás = gyorsabb csomag összekészítés 

Az úgynevezett komissiós listával tudod gyorsítani egy csomag összekészítését, ebben az esetben a listán rajta van minden olyan termék, amit a rendelés tartalmaz és az is, hogy hol található. A jól összeállított komissiós listát úgy képzelj el, mint egy sorrendben összeállított bevásárló listát. Ugye milyen dühítő, ha a túró rúdi után vissza kell menni a cukorhoz, ahol már voltál előtte mert pont a liszttel szemben van? 

Tud a raktárkezelő szoftvered komissiós listákat készíteni? Képes vajon arra, hogy a sorba rakja a listán szereplő terméket polc hely szerint? Ha nem akkor kérdezz rá a fejlesztőre! 

3, Rakd a Top 100 termékedet egy sorba! 

Vajon hány terméked van? 1000? Ebből hány olyan van, amiből minden nap rendelnek? Ezek merre vannak a raktáradban? Össze vissza elszórva, mert mindig oda rakjátok őket, ahol éppen hely van, igaz? Képzeld el, hogy kigyűjtöd a leggyakrabban vásárolt 100 terméket és összecsoportosítod őket egy polcsorra! 

Teljesen nyugodtan számold ki, hogy ezzel hány megtett métert és hány percet spórolsz a csomagok összekészítése közben. Az így nyert idő alatt növelni tudod a csomagok összekészítésének a sebességét és még jobban csökkented a munkatársaid terheltségét!

Ha szeretnél több veszteséget felismerni (ez például a felesleges mozgás) akkor olvasd el a Muda-król szóló cikket!

4, Legyen elosztva a terhelés! 

Nem, nem a polcokon! Hanem a dolgozókon! Mivel kiszállítással foglalkozol ezért tudod, hogy egy-egy termék milyen súlyú. Ezeket a terméket meg kell emelni, át kell őket pakolni. Úgy tudod elosztani a munkatársak terhelését, hogy a rendszer a megmozgatott súly alapján osztja ki a komissziós listákat! Így nem fordulhat elő, hogy valaki egy adott napon 1 tonnányi árut mozgat meg és csak 100 rendelést tudott összekészíteni, míg a másik kolléga csak 200 kg-nyit és 500 megrendelést készített össze. 

Valószínűleg te is az alapján értékeled az elvégzett munkájukat, hogy milyen az egyéni teljesítményük. A fenti példában mit gondolsz, első ránézésre ki fog hatékonyabbnak tűnni a két dolgozó körül? Segítek! Az, aki több megrendelést készített össze! 

+1 FIFO alapú raktározás 

Az úgynevezett első be első ki (FIFO = First in – First out) rendszer lényege, hogy az elsőnek (tehát legrégebben beraktározott terméket hagyja el legelőször a raktárt. Ez különösen fontos akkor a napi fogyasztási cikkeket árult (netán gyorsan romló terméket) mert azoknak van lejárati idejük.

FIFO alapú raktározás

Nem kell rögtön rémülten görgős / lejtős polcot vásárolni, amennyiben tudsz rá szerkeszteni egy minimális dőlésszöget, valamint a polc elejére felrakni egy támasztékot (hogy ne essenek le a termékek a dőlés miatt) máris nyert ügyed van. Innentől kezdve már csak annyi a dolgod, hogy a legutoljára beérkezett termék mindig leghátulra kerüljön, illetve amikor ki kell venni valamit azt mindig az elsőt vedd ki! 

Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on facebook
Facebook
Scroll to Top